sobota, 17 listopada 2012

Prosty trick na ustawienie powiadomienia SMS-em o nowym emailach

Uwaga: należy klikać na obrazkach załączonych do opisu, żeby zobaczyć większy podgląd.

Opisywana poniżej metoda to mój sposób na sprawienie, aby nasz telefon powiadamiał nas o nowych emailach na naszym koncie pocztowym za pomocą SMS-a - niezależnie od tego, gdzie owe konto emailowe posiadamy. Oczywiście w dobie smartphonów i internetu w komórkach jest to zbędna funkcjonalność, ale co jeśli np. używamy starego telefonu, a mamy jakiś wyjazd i chcemy wiedzieć na bieżąco, czy ktoś wysłał nam np. danego emaila, czy nie. Sposobu tego używałem przez długi czas, gdy prowadziłem firmę, w dobie gdy smartphonów nie było jeszcze zbytnio na rynku, a dostęp do internetu z komórki nie był tak bardzo powszechny jak teraz. Teraz taka funkcjonalność jest mi niepotrzebna, bo prowadzę spokojniejszy tryb życia, ale wtedy dni mijały mi na zasadzie poruszania się: biuro - projekt - klient - biuro - urząd i tak w kółko. Będąc w ciągłym ruchu, potrzebowałem szybkich informacji, dlatego tez wpadłem na poniższy pomysł. 


Była nawet z tym związana pewna śmieszna sytuacja. Miało to miejsce jakieś 5 lat temu, miałem spotkanie z klientem, było to biuro deweloperskie w Płocku. Siedziałem przy biurku z asystentką prezesa i rozmawialiśmy o projekcie, który miałem zrobić. W między czasie dziewczyna wysyłała mi na firmową pocztę materiały potrzebne do projektu i podczas wysyłania głośno komentowała co właśnie mi przesyła. Po pewnym czasie rzuciła do mnie zdaniem: "No dobrze. Wysłałam Panu wszystko na Pańską pocztę". W kieszeni zawibrował mi telefon. Więc odpowiedziałem jej: "Wiem. Poczułem w spodniach."
Śmiechu nie było końca... :) 

No dobrze, ale wracamy do tematu. Z góry zaznaczam, że opis dotyczy jedynie sieci Orange, ale myślę, że pozostałe sieci oferują podobne usługi.

Po pierwsze, musimy mieć aktywny numer w sieci Orange, obojętnie czy na kartę, czy na abonament. Mając numer w Orange wchodzimy na stronę "www.orange.pl" i logujemy się na swoje konto, podając swój login/nr telefonu i hasło. Jeśli nie mamy jeszcze konta na Orange.pl, to zakładamy je w kilku prostych krokach:

Po zalogowaniu się na swoje konto, zobaczymy panel z opcjami tak jak na zdjęciu poniżej. W panelu po prawej klikamy na "email", tak jak zaznaczyłem:

Otworzy nam się strona z odebranymi emailami. Warto wiedzieć, że każdy zarejestrowany użytkownik w Orange otrzymuje domyślnie swój własny adres w tej domenie, który brzmi następująco: "NAZWA_UŻYTKOWNIKA@orange.pl". Jest to zawarte w domyślnie aktywnej usłudze o nazwie "MultiBox". Multiboxa są trzy warianty: podstawowy (bezpłatny), jeden płatny i jeden w wersji Premium. Nam wystarczy ten bezpłatny, choć w tym przypadku powiadomienia mogą przychodzić nam czasami z pewnym opóźnieniem. Nie jest to reguła, lecz jako były użytkownik Premium widzę kolosalną różnicę pomiędzy szybkością reakcji Multiboxa darmowego, a platynowego. Żeby sprawdzić jaki pakiet posiadamy, wchodzimy w zakładkę "ustawienia", tak jak poniżej:

Wiemy już, jaką opcję pakietu Multibox posiadamy, czas więc na jego konfigurację. Jak już wspomniałem - dostajemy domyślnie adres emailowy brzmiący jak nasza nazwa użytkownika. Aby dokładnie sprawdzić jak wygląda nasz adres email w portalu Orange.pl, klikamy na zakładkę "ustawienia skrzynki email", tak jak to pokazuję poniżej i wybieramy z menu po lewej - "Parametry konta". Wyświetlą nam się informacje o naszym koncie. Tu gdzie zaznaczyłem strzałką widnieje nazwa naszego adresu email:

Gdy już wiemy jak brzmi nasz adres email założony nam przez Orange.pl, przechodzimy dalej - po lewej stronie klikamy na "Powiadomienia" znajdujące się w grupie "Przychodzące listy", tak jak zaznaczone poniżej. Otworzy nam się strona na której możemy włączyć powiadomienie o nowych wiadomościach email, które przyjdą na adres "NASZA_NAZWA@orange.pl". Zaznaczamy więc opcję "Aktywne", aby włączyć usługę (jest bezpłatna). Możemy też określić o jakich porach dnia mają przychodzić powiadomienia. Jako format wybieramy "SMS", tak jak poniżej:
Teraz dla pewności, że nasze wiadomości nie trafiają w Orange do folderu SPAM, generujemy sobie tzw. białą listę adresów, w której podajemy adres email (ten nasz prawdziwy, nie ten z Orange) z którego powiadomienia będziemy otrzymywać na SMS-a. Robimy tak jak to jest pokazane poniżej:
Jest jeszcze jedna ciekawa opcja, możemy ustawić sobie tzw. aliasy do naszego adresu. Co to jest alias? Jest to po prostu inna nazwa, choć prowadząca do tego samego konta. Załóżmy, że posiadamy adres email o nazwie "moj_login@orange.pl". Możemy dodać alias do tego konta o nazwie np. "powiadomienia-moj_login@orange.pl". Nazwa oczywiście jest dowolna (o ile jest dostępna i już ktoś jej nie używa). Aliasy ustawiamy sobie, tak jak to pokazane na poniższym obrazku:
Powiadomienia w Orange mamy już ustawione, teraz pora na skonfigurowanie naszego "prawdziwego" konta pocztowego, z którego powiadomienia będziemy otrzymywać. Bo zasada działania mojego sposobu jest banalnie prosta - ustawiamy nasze "prawdziwe" emailowe konto, aby przy każdej otrzymanej wiadomości przekazywało jej kopię dalej, w naszym przypadku - na nasz adres w Orange.pl. Wtedy Orange otrzymuje kopię wiadomosci, która w rzeczywistości przyszła do nas na nasz oficjalny adres i wysyła nam "już od siebie" powiadomienie SMS-em myśląc, że mail adresowany był nie na nasze normalne konto, lecz na konto "pomarańczy".

Właściwie każdy serwer pocztowy, czy to o2, czy WP, czy Gmail posiada opcję skonfigurowania wysłania kopii/przekierowania przychodzących wiadomości na inny adres. Ja podam przykład jak ustawić to na koncie email założonym w Gmailu. Na innym serwisach jest jednak podobnie.  

Uwaga: Warto pamiętać, aby ustawić sobie opcję, aby kopie wiadomości pozostawały na naszym serwerze podczas przesyłania/przekierowywania ich dalej (w naszym przypadku do Orange.pl).

W Gmailu klikamy na kółko zębate po prawej i z listy wybieramy "Ustawienia", tak jak poniżej:



Otworzy nam się okno konfiguracji w którym na górze wybieramy zakładkę "Przekazywanie i POP/IMAP", tak jak poniżej. Następnie klikamy na przycisk "Dodaj adres email do przekazywania dalej":

W polu, które się pojawi podajemy nasz adres w Orange.pl, czyli "NASZA_NAZWA_UŻYTKOWNIKA@orange.pl". Gmail wyśle na ten adres wiadomość z linkiem w celu potwierdzenia, w który należy będzie kliknąć. Dopóki nie zweryfikujemy adresu, będziemy widzieć komunikat jak poniżej:
Po kliknięciu na link weryfikacyjny, lub wpisaniu kodu wysłanego przez Gmail ponownie wracamy do naszych ustawień i zaznaczamy "Przekaż dalej kopię przychodzącej poczty do (tu wybieramy nasz adres w Orange.pl)".
Jako tryb działania, poniżej wybieramy z listy "Zachowaj kopię z usługi Gmail w folderze Odebrane", tak jak to pokazane poniżej. Po wszystkim oczywiście klikamy na "Zapisz zmiany".


To wszystko. Od tej pory każda wiadomość, która przychodzić będzie na nasz normalny adres będzie przekazywana dalej, na konto w Orange.pl, które to z koleji będzie nam wysyłać SMS-em informację o nowo odebranej wiadomości. Warto jednak pamiętać o jednym - aby co jakiś czas czyścić folder z wiadomościami na Orange.pl, gdyż po pewnym czasie konto może nam się zapchać. Nie warto też wykorzystywać tego sposobu, jeśli na nasz adres przychodzi np. dużo spamu - przecież nikt nie chciałby być zalewany SMS-ami co godzinę.

No i tyle.
Sposób prosty, ale skuteczny.

P.S. Z oczywistych względów, prywatne dane na obrazkach ukryłem pod czarnymi prostokątami. Aha - no i przepraszam za marnej jakości strzałki - rysowane na szybko.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz